کلامی چند با زیباکلام

آقای زیبا کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه هنگامی که نوشته­ی شما را در صفحه 38 خبر جنوب مورخ 19 دی 1395 (آیینه­ی رسانه­ها) درباره­ی اروندرود خواندم، دریافتم نه تنها کلام شما زیبا نبود بلکه از نظر تاریخی کاملا بی­پایه و ناهنجار بود. آقای زیباکلام ذکر کردید که اروندرود را محمدرضا شاه بجای شطّ العرب بکار گرفت و اگر عرب­ها بجای خلیج فارس خلیج عربی هم بگویند مشکلی نیست! آقای زیباکلام جای بسی تأسف است که کسی خود را استاد علوم سیاسی دانشگاه بداند ولی از تاریخ و جغرافیا و نام شهرها و رودهای کشورش بی اطلاع باشد.

آقای زیباکلام اروندرود همیشه بوده و این نام­های جعلی و ناهنجار را تازیان بیابانی بر جای جای سرزمین سپند (مقدّس) کشورمان گذاشته اند. اگر به اوستای سپند زرتشت بزرگ نگاهی بیندازید نام اروندرود در آنجا فراوان برده شده است و اگر به شاهنامه­ی گران­سنگ استاد توس نگاهی بیندازید هم به خرد شما افزوده خواهد شد و هم نام اروندرود را در جای جای آن خواهید دید، در ضمن باید بدانید که اروند رود همان دجله است:

اگر پهلوانی ندانی زبان          بتازی تو اروند را دجله خوان
(فردوسی بزرگ)

 

پس رود دجله که از سوریه سرچشمه می­گیرد اروند رود است، زیرا خود دجله هم (دژله) بوده و چون تازیان "ژ" نداشتند بجای آن "ج" بکار می­بردند پس این تازیان بودند که نام­های تاریخی و جغرافیایی ما را تغییر می­دادند. اگر از سنگ نوشته­ی شاهپور ساسانی در نقش رستم در کعبه­ی زرتشت دیدن کرده باشید متوجه خواهید شد که نام دریای مازون را تازیان آن را عمان نوشتند و نام باستانی بحرین و الاحسا، آوال و هگر بوده و تازیان خلیج پارس را خلیج فارس گفتند شما بفرمایید که شیخ نشین­های کناره­ی جنوبی خلیج پارس چند سال پیشینه­ی تاریخی دارند بی­گمان از 50 سال بیشتر نیست. در زمان همای کیانی دختر بهمن پادشاه ایران فردوسی بزرگ از قول او نام فارسی رود فرات را در شاهنامه آورده است:

که یزدان پسر داد و نشناختم          به رود فرات اندر انداختم

 

آقای زیباکلام نام تاریخی و باستانی اروندرود را دوباره محمدرضا شاه زنده کرد، نه اینکه آن را جعل کرده باشد. باید بدانید که عراق (اراک) یا سورستان و یا میانرودان بوده است، به کتاب دل ایرانشهر بخش یکم، 1375، محمد محمدی ملایری، مراجعه فرمایید؛ و نام بغداد هم پارسی است.

من ایدر به رزم آمدم با سپاه          ز بغداد راندم بفرمان شاه
(فردوسی بزرگ
)

 

آقای زیباکلام آیا می­دانید در 2500 سال پیش که کورش بزرگ بابل را بدون خونریزی زیر فرمان آورد و بردگی را لغو کرد و آزادی دین و بیان را به جهان ارمغان کرد هیچ کشور عربی در سراسر خاورمیانه نبود و تنها قبیله­های بیابانی و خانه بدوش در سرزمین حجاز (عربستان کنونی) و یمن زندگی می­کردند و تا مصر هم زیر نظر ایران بودند و تازیان ایرانیان را ابناالاحرار یعنی فرزندان آزادگان می­گفتند؟؟ بهتر نیست بیشتر مطالعه بفرمایید و زیباکلام بودنتان و عالم بودنتان و مفتی بودنتان را در مغز دانشجویان بی­چاره بیش از این نکنید و کمتر سر به سر دیگران بگذارید؟ نشنیدی که به ایوان خسرو طاق کسری می­گویند آیا پیش از اینکه تازیان بیابانی به ایران بیایند و کشور زیبای ما را ویران کنند نامی غیر از نام های پارسی در سراسر فلات ایران بود؟ اگر به زیارت نجف و کربلا رفته­اید ایوان خسرو را که تازیان مداین گفتند دیده­اید؛ آنجا در حدود نهصد سال در زمان اشکانیان و ساسانیان پایتخت ایران بود، باید بدانید که سرزمین­های کردنشین بیرون از مرزهای ایران ما در پس از جنگ چالدران که شاه اسماعیل صفوی در برابر سلطان عثمانی کرد از ایران مادر دور ماندند.

ما نگوییم بد و میل به ناحق نکنیم          جامه­ی کس سیه و دلق خود از رق نکنیم

گر بدی گفت حسودی و رفیقی رنجید          گو تو خوش باش که ما گوش به احمق نکنیم
(حافظ)

 

به اروندرود اندر آورد روی          چنان چون بود مرد دیهیم جوی

بسان فریدون کز اروندرود          گذشت و به کشتی نیامد فرود

فریدون چو بگذشت از اروندرود          فرستاد تخت مهی را درود

 

در زمان شاپور ساسانی:

خروش آمد از راه اروند رود          به موبد چنین گفت: هست این درود

 

رای زدن یزدگرد شهریار با ایرانیان:

فرخزاد هرمزد با آب چشم          از اروندرود اندر آمد به خشم

شعرهای بالا از شاهنام­ی فردوسی بزرگ بودند.

 

چنین گفت دانای آموزگار          مکن بد که بد بینی از روزگار
(فردوسی بزرگ)

 

جناب زیبا کلام دانشجویان باید به شما بگویند:

از طلا گشتن پشیمان گشته­ایم          مرحمت فرموده ما را مس کنید